Історія України в Ямпільській спеціальній школі

Каталог файлів

Головна » Файли » дидактичні матеріали до уроків » 8 клас

дидактичні матеріали по темі "Гетьман Сагайдачний"
[ Викачати з сервера (58.0 Kb) ] 22.02.2017, 20:26

Тема. Гетьман Конашевич-Сагайдачний

Турецько-татарські напади на Україну

• Знищення й спустошення українських земель.

• Пограбування й спалення українських міст та сіл.

• Захоплювали в полон українських чоловіків, жінок, хлопчиків та дівчат, які потрапляли в рабство; полонених називали ясир.

Чоловіки ставали веслярами на турецьких галерах-каторгах, жінки та дівчата потрапляли до гаремів, хлопчиків віддавали до султанської гвардії, де з них виховували вірних захисників султанського престолу — яничар.

• Всіх, хто чинив опір, убивали

 

 

«За річкою вогні горять».

За річкою вогні горять,

Там татари полон ділять.

Село наше запалили

І багатство розграбили,

Стару неньку зарубали,

А миленьку в полон взяли.

А в долині бубни гудуть,

Бо на заріз людей ведуть:

Коло шиї аркан в’ється,

І по ногах ланцюг б’ється.

А я, бідний, з діточками

Піду лісом, стежечками.

Нехай йому із водою...

Ось-ось чайка наді мною.

(Українські народні пісні та думи. — К., 1992. — С. 35–36)

 

Документ 1. Самійло Кішка (уривок з української народної думи)

Тоді турки-яничари у галеру входжали,

Безпечно спати полягали,

А котрії хмільні бували, на сон знемагали,

Коло пристані козловської спати полягали...

Тоді Кішка Самійло полуночної години дождав,

Сам між козаків устав.

Кайдани із рук, із ніг у Чорнеє море пороняв;

У галеру входжав, козаків побуджав.

Саблі булатнії на вибір вибирає,

До козаків промовляє:

«Ви, панове-молодці, кайдани не стучіте,

Ясини не вчиніте,

Нікотрого турчина в галері не збудіте...»

То козаки добре зачували,

Самі з себе кайдани скидали,

У Чорнеє море кидали,

Ні одного турчина не збудили...

(Українські народні пісні та думи. — К., 1992. — С. 17–18)

Документ 2. Зі спогадів сучасників

«Змалку привчився натягати лук, зброї та коня з рук не випускати.., легко переносити всяку тяготу, голод, труд; не боятися ворога і в небезпеці проявляти мужність... І взагалі, то був чоловік великого духу, що шукав небезпеки, легковажив життям, у бій ішов перший, відходив останній...» (Тараненко М. Г., Левітас Ф. Л. Історія України: Навчальний посібник для 8 класу. — К.: Фаренгейт, 2000. — С. 53)

Документ 3. І. Крип’якевич про П. Сагайдачного

«Він був відважний вояк і добрий вождь. Не шкодував він життя, сам шукав небезпеки, перший ішов у бій, відступав останній, в поході був обережний і насторожений. Від козаків він вимагав послуху й дисципліни, за всякі провини карав гостро. Він знав, що тільки в трудах і небезпеках можна виробити добре військо. Щороку Сагайдачний водив козаків на Чорне море проти турків та татар... Під Сагайдачним козаки підучилися добре воєнного ремесла і здобули собі велику славу в усьому світі». (Крип’якевич І. Історія України. — К.: Товариство «Просвіта», 1992. — С. 58)

Документ 4. О. Д. Бойко про Сагайдачного

«У гетьманській діяльності керувався прагматизмом, тверезим розрахунком, твердістю і водночас схильністю до компромісів». (Бойко О. Д. Історія України. — К.: Академія, 2002. — С. 140)

Документ 5

«Він сам з усім козацьким військом записався в члени Київського братства і помагав по різних містах утримувати школи, а в Києві заснував школу. Він знав, що народ повинен мати багато вчених, освічених людей, щоб уміти оборонятися перед ворожими напастями на віру і народ. Бачив, яке вбоге і темне тоді було українське духовенство, що не мало свого верховного пастиря. Тому в 1620 р., коли через Київ переїздив єрусалимський православний патріарх Феофан, Сагайдачний попросив його висвятити українському народу митрополита й єпископів, щоб наглядали над священиками та щоб стерегли й обороняли віру».

(Гриценко І. С., Карабанов М. М., Лотоцький А. Л. Гомін віків. — К.: Проза, 1994. — С. 72)

Хотинська війна

Дата

Подія

Наслідки

Вересень

1620 р.

Битва під Цецорою

Польські війська були вщент розгромлені турецькою армією

Квітень

1621 р.

 

Похід Османа II із 150-тисячною армією протии Речі Посполитої. До нього приєднується 60-тисячна кримська орда

Польський уряд звертається до українських козаків із закликом узяти участь у війні проти Туреччини,обіцяючи їм розширити права і привілеї

 

15–17 червня

1621 р.

 

Козацька рада в урочищі Суха Діброва на Черкащині

Прийнято рішення про негайний виступ козацького війська у похід проти Туреччини

 

Червень

1621 р.

Делегація у Варшаву начолі з П. Сагайдачним

Узгодження умов козацької допомоги

 

Серпень

1621 р.

Обрання гетьманом Петра Сагайдачного

Прийнято рішення про з’єднання козацького війська з польським

24 серпня

1621 р.

З’єднання козацького

і польського військ

Початок спільних дій проти турків та татар

 

2 вересня —

3 жовтня

1621 року

Хотинська битва

Перемога українсько-польських військ. Вирішальну роль у перемозі відіграло українське козацтво

5 жовтня

Хотинський мир

Закінчення війни

 

Значення діяльності П. Сагайдачного

1. Був досвідченим полководцем. Уславився під час морських походів протии турків та татар. Відіграв вирішальну роль у Хотинській війні.

2. Був чудовим політиком. Намагався розширити реєстрове військо та права українського козацтва. Проводив самостійну зовнішню політику.

3. Проводив велику просвітницьку роботу. Боровся за відновлення православної ієрархії. Жертвував великі суми грошей на освітні потреби, вступив разом з військом до Київського церковного братства

 

 

Категорія: 8 клас | Додав: akeska
Переглядів: 329 | Завантажень: 13 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
П`ятниця, 29.11.2024, 13:45
Вітаю Вас Гість

Категорії розділу

7 клас [10]
8 клас [7]
9 клас [0]
кросворди [2]
ребуси [2]

Пошук

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Block title

Block content

прогноз погоди

Photo: 1
Downloads: 69
Publisher: 11