Головна » Файли » Конспекти уроків » 7 клас |
[ Викачати з сервера (33.4 Kb) ] | 31.08.2016, 14:35 | |||||||||||||||
Тема: Правління князя Володимира.
Мета: - ознайомити з діяльністю князя Володимира, з'ясувати, які реформи він впровадив, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику; підкреслити, що в роки правління цього князя остаточно сформувалась державність; розвивати історичне мислення; продовжувати виробляти в учнів розуміння історичних процесів і впливу на них історичних діячів; - виховувати гордість за славне минуле наших предків; усвідомленню себе як частини українського етносу; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого своєї країни; Обладнання: підручник, атласи, карта "Давньоруська держава IX-XII", портрет князя Володимира Великого ХІД УРОКУ І. Загально-корекційний етап. 1.1 Організаційна підготовка учнів до праці 1.2 Нервово-психологічна підготовка 2. Основна частина 2.1 Пропевдичний етап 2.1.1 Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
2.1.2. Історичний диктант Учитель. Ми продовжуємо вивчати становлення й розвиток Давньоруської держави Київська Русь. Давайте пригадаємо деякі загальні моменти історії цієї держави. Вікторина «Київська держава» У давньоруському літописі є легенда про заснування міста Києва. Як звали його засновників? (Кий, Щек, Хорив) Яким чином увічнено пам'ять засновників міста Києва? (Назва міста, гори Хоревиця й Щекавиця, річка Либідь) Яке місце в Києві й чому називається Аскольдовою могилою? (Місце поховання князя Аскольда на Угорській горі) Хто з князів у 907 р. на знак перемоги прибив шит над воротами Царграда? (Олег) Хто з київських князів загинув від рук своїй підданих? (Ігор) Хто з київських князів перехитрив візантійського імператора? (Ольга) Який князь став для нащадків зразком воїна? (Святослав) Який народ був засновником Київської Русі? Де він розселився в V ст.? (Карта). Коли виникла Київська Русь, за якого князя? 2.1.3. Завдання на дошці для 2-х учнів: 1-ий креслить схему державного устрою Київської Русі, 2-ий пише в хронологічній послідовності імена князів Київської Русі. 2. Формуючий етап. 1)Повідомлення теми уроку. 2. Вивчення нового матеріалу 2.1. Розповідь вчителя Міжусобна боротьба на Русі після смерті Святослава. Початок правління Володимира Великого. Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося ще з одним князем Київської держави - Володимиром, і він теж мав своє призьвісько, навіть три - Володимира народ "охрестив" Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква - Святим, історики - Великим. Відомості про дитячі та юнацькі роки князя Володимира донесла до нас легенда. Розповідаю легенду. Після загибелі князя Святослава у Київській державі спалахнули між усобницькі війни між його синами: Ярополком, Олегом та Володимиром. Володимир переміг своїх братів і став Великим князем Київським і правителем держави. 2.2. Проблемне питання уроку: за що князь Володимир був прозваний Ясним Сонечком, Святим та Великим? Вчитель: А щоб легше нам було з цим розібратись, визначити його роль в історії Київської держави, давайте спробуємо в ході уроку намалювати його схему-портрет. (Учитель малює на дошці коло, яке заповнюється в ході уроку. Під час виконання заготовки для майбутньої схеми, можна супроводжувати свої рухи розповіддю.) Вчитель говорить: Володимира називали Святим. Намалюємо навколо нього німб. Володимира називали Сонечком. Домалюємо навколо німба промінчики. Володимира називали Великим. Покажемо це. Після смерті Святослава в 972 році між його 7-ма синами розпочалась міжусобна боротьба за владу. Пригадайте, що таке міжусобна боротьба? Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю. Згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо, відвоював Новгород і пішов на Київ. А в 980 році став єдиновладним князем Русі. Давайте відобразимо це на схемі. Володимир зібрав усі землі свого батька. Приєднав до Києва всі східнослов'янські племена. За Володимира було завершено об'єднання Київської Русі. Вона стала найбільшою державою Європи. Покажемо це на схемі. 2.3. Творча робота з контурною картою. Завдання: за моїм словесним описом позначте на контурній карті кордони Київської Русі. Отже, кордони Київської Русі простягались від Дністра, Закарпаття на заході до Оки та Волги на сході, від Чудського, Ладожзького озер на півночі до Причорномор'я та Приазов'я на півдні. Загальна площа держави досягала 800 тис. км квадратних. 2.4. Опис зовнішнього вигляду князя. Давайте звернемо увагу на портрет князя й послухаємо опис зовнішності Володимира із книги А.Ладинського "Як пав Херсонес". Учень зачитує: Князь широко розставив міцні коліна, спираючись підбородком на тонку, красиву руку. Пальці його були прикрашені перстнями. Це була рука людини, вирощеної в холі. Але на князі була проста сорочка, такі ж штани, з зеленими ремнями взуття. Один з воїнів тримав над головою знамено голубого кольору із зображенням, що нагадувало лілію. Князь був людиною доволі високого зросту, стрункий, з широкими плечима, але з тонкою талією. Під сорочкою відчувались міцні мускули. У нього були голубі очі, над якими нависали дуги густих рижуватих брів. Як і його батько, він брив підбородок, але лишав довгі вуса. Вони в нього були такі ж світлі, як і у Святослава. Учитель. Ви звернули увагу на опис знамена Володимира? Воно голубого кольору із зображенням, що нагадувало лілію. Як ви гадаєте, що то було за зображення? Так, це ні що інше, як тризуб - нинішній герб нашої держави. Як виявляється, він був символом ще Київської Русі часів Володимира. Бо за часи його правління Русь стала могутньою державою, і щоб підкреслити це, Володимир прийняв відповідні символи держави. Тризуб карбувався тоді й на руських монетах - "златниках" та "срібниках", започаткованих теж Володимиром. Давайте відобразимо це на схемі-портреті. 2.5. Аналіз документу. Учитель пропонує проаналізувати фрагмент літопису. Про що можна дізнатися з документу? Учень. "…Було ж у Володимира 12 синів: од Рогнеди з Полоцька, яку він поселив на Либеді, - сини Ізяслав, Мстислав, Ярослав, Всеволод і дві дочки, від грекині він мав Святополка, від чехині - Вишеслава, а ще від однієї - Святослава і Мстислава, а від болгарки - Бориса й Гліба. Посадив їх Володимир правити - одного в Новгороді, іншого в Полоцьку, а ще інших у Турові, Ростові, на древлянській землі і в Тмуторокані. І сказав Володимир: "Не добре, що мало городів коло Києва". І став будувати міста на Десні, на Острі і на Трубежі, на Сулі і на Стугні. І почав набирати кращих дружинників од слов'ян і од кривичів, од чуді, од вятичів і заселяти нові міста, бо тоді була війна з печенігами. І воював з ними Володимир, і перемагав…" Особливості політики князя Володимира (Схема в матеріалах для скачування)
2.6. Учні з допомогою вчителя констатують, що: - Володимир провів адміністративну реформу - владу племінних князів, які чинили опір центру, Володимир передав своїм синам, тим самим укріпив державу. - Головним завданням зовнішньої політики Володимир вважав боротьбу з печенігами.
Відобразимо це на нашій схемі. Учитель. І, нарешті, у 988 році Володимир запровадив християнство на Русі. Текст 2. «Повість минулих літ» «...Охрестився ж він у церкві Святої Софії. І єсть церква та в городі Корсуні... По охрешенні привів він цесариню на обручення. Корсунь же він оддав грекам як віно (викуп) за цесарицю, а сам вернувся до Києва. І коли прибув, повелів поскидати всіх кумирів: тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів прив'язати коневі до хвоста і волочити з гори Бориче-вим узвозом на Ручай, а дванадцять мужів приставив бити його жезлами. І, коли тягли Перуна Ручаєм, до Дніпра, оплакували його не вірнії люди, бо ще не прийняли хрещення. І, притягнувши, вкинули його в Дніпро». Запитання
Текст 3. «Повість минулих літ» «Після цього Володимир послав своїх посланців по всьому городу сказати: «Якщо завтра хто-небудь не буде на річці: чи багатий, чи вбогий, чи жебрак, а чи раб, — той буде ворог мій». І, почувши це, люди йшли з радістю, раділи і говорили: «Якби це не було добре, не прийняли цього князь і боярин». Ранком (наступного дня) зійшов Володимир із царициними і корсуньськими попами до Дніпра, і зійшлося людей без ліку: і влізли всі в воду, і стояли у ній по шию, а другі — до грудей, малі біля берега, інші тримали дітей на руках, дорослі бродили, а попи ж стояли творили молитву». Запитання
Учні виділяють історичне значення хрещення Русі а потім розглядаємо таблицю: Значення прийняття християнства для розвитку Київської Русі.
Відображаємо цю подію на схемі-портреті. Таким чином, наша схема-портрет заповнена. Учитель. Отже, спробуємо вирішити наше проблемне завдання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим? Учні висловлюють свої думки. 3. Закріплення нових знань учнів 3.1.Самостійна робота за завданням. Опрацювати текст підручника, подану схему і заповнити таблицю. Таблиця заповнюється на дошці і в зошитах одночасно з допомогою вчвителя Реформи Володимира Великого
Проаналізувавши заповнення таблиці, зробити висновок, що Володимир проводив широкомасштабну і далекоглядну внутрішню політику, спрямовану на зміцнення могутності Київської Русі.
Правління князя Володимира припадає на ті часи, коли на Русь нападали кочовики, тому йому доводилося з ними воювати, а для їх затримання споруджувати фортеці. Пропоную проаналізувати уривок з "Літопису Руського". Проти яких племен здійснював походи князь Володимир Великий? (Ляхи, в’ятичі, болгари, радимичі, половці, ятвягі) Аналізуючи відповіді, роблю висновок, що Володимир Великий був войовничим князем, воював з багатьма народами, але тільки для того, щоб зміцнити свою державу.
Володимир Великий був неординарною людиною в історії України, тому його роль в різні часи оцінювалась неоднаково. Вам пропонується декілька уривків, в яких характеризується діяльність Володимира Великого. Виберіть характеристику, яка, на ваш погляд, є найбільш об’єктивною (цитати з творів О.Субтельного, М.Грушевського, В.Смолія ). 3.2.Бесіда за запитаннями.
- Які військові походи здійснив князь Володимир? - Назвіть реформи і поясніть їх значення, проведені князем Володимиром; - Чому Володимира називають Великим? 3.3. Закріплення вивченого проходить у формі гри "Міцний ланцюжок": Учитель говорить по-черзі учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не знаходить що сказати - встає, тобто перериває ланцюжок. Князь Володимир: Закінчив…………….(об'єднання слов'янських племен). Підкорив……………(вятичів, радимичів). Переміг……………..(печенігів). Побудував………….(міста-фортеці, Десятинну церкву). Заснував……………(м. Володимир-Волинський, м. Переяслав). Упорядкував……….(управління державою). Прийняв……………(християнство). Укріпив…………….(давньоруську державу). Розвивав……………(культуру, освіту, торгівлю). Чеканив……………(злотники, срібники). 3..4. .Розв'яжіть хронологічну задачу. Володимир Великий почав своє правління у Києві в 980 р. На дев'ятому році правління він почав будівництво Десятинної церкви, яке тривало протягом семи років. Помер Володимир на 35-му році правління. Завдання
На які століття припав початок і кінець правління Володимира Великого? 111. Підсумки уроку Заключне слово вчителя. Князя Володимира Великого можна дійсно назвати Великим, бо за його правління Київська Русь досягла високого рівня військової могутності, економічного і культурного піднесення, стала врівень з тогочасними європейськими державами. Київська Русь за Володимира Великого досягла політичної могутності. а його діяльність сприяла розвитку держави й зміцненню її міжнародного авторитету. Домашнє завдання Опрацювати текст підручника - Г.М. Плешканіська Оповідання з історії України 7 кл. (с.61-62) Дати усну відповідь на запитання на с.63
| ||||||||||||||||
Переглядів: 570 | Завантажень: 17 | |
Всього коментарів: 0 | |