Головна » Файли » Конспекти уроків » 8 клас |
[ Викачати з сервера (56.0 Kb) ] | 02.09.2016, 22:21 | ||||||||||||||||
Клас ________ Дата ________ Тема: Коліївщина. М.Залізняк, І.Гонта. Мета уроку: Повторити соціально-економічне і політичне становище Лівобережжя, Правобережжя, Слобідської та Південної України, а також розгортання національно - визвольної боротьби та розвиток культури на українських землях в даний період, підготуватися до тематичного оцінювання; - розвивати в учнів уміння працювати з картою, складати зв'язну, послідовну розповідь, ставити запитання, робити висновки; - на прикладах національно - визвольної боротьби виховувати в учнів почуття патріотизму та гордості за український народ, а також сприяти естетичному вихованню учнів. - виховувати у школярів розуміння прямого зв’язку між національним і соціальним гнітом та боротьбою українського народу проти поневолювачів. Тип уроку: Обладнання: підручник Г.М. Плешканіська, Оповідання з історії України 8 кл., карта ", фрагмент поеми Т.Шевченка «Гайдамаки» Основні терміни і поняття: національно-визвольна боротьба, Коліївщина
Хід уроку: І. Загально-корекційний етап. 1.1. Організація учнів та робочих місць. 11. Основна частина. 1. Пропедевтичний етап. 1.1. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів Сини мої, гайдамаки! Світ широкий, воля – Їдіть, сини, погуляйте, Пошукайте долі. Сини мої! Орли мої! Летіть в Україну – Хоч і лихо зустрінеться, Так не на чужині.
Як ви думаєте, чому я прочитала ці відомі рядками Шевченка з поеми «Гайдамаки» хочу нагадати тему минулого уроку. А) Фронтальна бесіда. а) Чому у 18 ст. посилився селянсько-козацький рух? б) Що означає слово «гайдамаки»? в) Проти кого вони боролися? г) З кого складалися гайдамацькі загони? д) Хто був їхніми ватажками? ч) Чим закінчилось повстання гайдамаків?
Б) Індивідуальне опитування на картках.
1. Відновіть хронологічну послідовність: 2.Складіть речення із словами. 3. Співвіднесіть терміни та поняття.
2. Формуючий етап. 1)Повідомлення теми уроку. Тема сьогоднішнього уроку - "Коліївщина. М.Залізняк. І.Гонта". 2. Вивчення нового матеріалу 2.1. Розповідь вчителя . Після придушення гайдамацького повстання 1734 року ситуація на українських землях значно не покращилася. Панування Польщі посилювалося, панщина для селян не була зменшена, що призводило до все більшого зубожіння. До того ж посилювався релігійний тиск на українське населення, швидкими темпами відбувалося покатоличення, заборонялася українська мова і православна церква. Дії польського уряду супроводжувалися катуванням і грабуванням українського населення, руйнуванням будинків і церков. Нарешті терпіння українського народу урвалося. Навесні 1768 року селяни Правобережної України, а також запорізька біднота почала збиратися в загони. Центром збору повстанців стало урочище Холодинй Яр поблизу Чигирина. Вибухнуло величезне повстання, яке в історії дістало назву Коліївщина. Коліївщина була продовженням гайдамацького повстання. (фільм «Причини»). Саме повстання «Коліївщина», його причини, мета, історичне значення є темою нашого уроку. (слайд №1) Рушійною силою повстанців були 70 запорожців, до яких приєдналися 300 козаків і селян. На чолі загону став Максим Залізняк, якого обралі полковником. (слайд №2) Фільм. У дрігій половині травня 1768 року загін вирушив у похід по Правобережжю. Розпочалося велике народно-визвольне повстання. До нього приєднувалися селяни і міщани. Повтанці здобули ряд укріплень: Фастів, Жаботин, Смілу, Черкаси, Корсунь, Богуслав, Лисянку. (слайд №3) Кінцевою метою походу була Умань — важливий торговельний і культурний центр, форпост польського панування на Правобережжі. 20 червня повсталі з’явилися в околицях Умані. (читання підручника, бесіда ) (Слайд №4, слайд №5) Повстання перекинулося на інші райони краю. Знищувалися королівські органи влади та встановлювалося народне самоврядування. Поміщицька земля розподілялась між селянами, ліквідовувалися важкі повинності. (Слайд №6 – карта) Царський уряд, зпнепокоєний посиленням народного руху на всіх українських землях, вступив у змову з Польщею. За наказом Катерини ІІ російські війська виступили проти повстанців. Скориставшись тим, що повстанці довіряли російському війську, командуючий російськими підрозділами під Уманню полковник Гур’єв запросив М. Залізняка, І. Гонту та іншу старшину на бенкет, на якому ватажків було заарештовано. 27 червня 1768 року табір повстанців під Уманню був оточений Загони повсталих, залишившись без провідників, були розгромлені російськими військами. Польській уряд жорстоко розправився з повтанцями. І. Гонта, як підданий польського короля, був переданий полякам, які жорстоко стратили ватажка. М. Залізняк, як підданий Російської імперії, був засуджений на каторжні роботи в Сибір. (слайд №7) Вих.момент – чому поставлені памятники, за які заслуги?
2.2.Робота з підручником. Складання плану на основі розповіді вчителя і підручника.
2.3.Робота з таблицею
3.Закріплення нових знань учнів 3.1. «Словесний теніс» Словесний теніс приблизно триває 5 - 7 хвилин. Перед початком "тенісного" змагання учитель дає хвилину на підготовку і наголошує, що запитання повинні бути типу:
3.2.Фронтальне опитування:
Учні повинні відгадати про яку подію йдеться і скласти про неї розповідь. При чому, під час відповіді команди працюють всі учні, кожен з них говорить по одному реченню, а в результаті повинна вийти зв'язна, послідовна розповідь. Гайдамаки; Мотронинський монастир; Кодня; 1768 рік; Холодний Яр; Умань; Гонта; Залізняк. ( Мова йде про Коліївщину )
111. Заключний етап. Висновки — Посилення соціального, національного і релігійного гніту на Правобережжі в умовах послаблення Речі Посполитої призвело до розгортання на Правобережній Україні могутнього гайдамацького руху, кульмінацією якого стала Коліївщина. — Історичне значення Коліївщини полягає в тому, що це повстання укріпило у свідомості народу ідеї соціальної свободи, національного визволення і встановлення козацьких порядків. — Ослаблення Речі Посполитої призвело до її поділу між Австрією, Пруссією та Росією, у результаті яких Польща припинила своє існування як самостійна держава. Домашнє завдання Вивчити матеріал підручника по темі «Коліївщина. М.Залізняк, І.Гонта»
| |||||||||||||||||
Переглядів: 1931 | Завантажень: 50 | |
Всього коментарів: 0 | |