Головна » Файли » Конспекти уроків » 8 клас |
[ Викачати з сервера (21.8 Kb) ] | 02.09.2016, 22:25 | ||||||||
Тема: Звідки взялися запорожці. Дата _______________________ Мета: висвітлити причини та процес виникнення українського козацтва; показати місце козацтва в господарській колонізації Дикого Поля; розглянути козацтво як явище світової історії Обладнання: підручник Г.М.Плешканівська “Оповідання з історії країни” 8 клас, карта України кінець 16 ст.. ХІД УРОКУ І. Загально-корекційний етап. Організація учнів та робочих місць. Нервово-психологічна підготовка. ІІ. Основна частина.
а) Мотивація навчальної діяльності. б) Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань. - Як називається наша держава? - Назвіть державні символи України. - Як називається основний закон нашої держави? - Поясніть значення слів "Київська Русь", "князь", "монголо-татари".
- Ви знаєте із попередніх уроків, що українські землі були в руках Литви і Польщі. Україна поступово втрачала свою самостійність, а після утворення в 1569 році держави Річ Посполитої повністю опинилась під владою Польщі. - Українська шляхта поступово втрачала свою силу. Беззахисною опинилася Україна перед страшною небезпекою, що загрожувала з півдня. Тут, у Причорноморських степах, у так званому Дикому Полі, після розпаду Золотої Орди почувалися господарями татари. Їхня держава - Кримське ханство - розташовувалася на Кримському півострові. Звідти на українські землі щороку, а то й кілька разів на рік, татари здійснювали свої набіги, які стали дошкульнішими відтоді, коли Кримське ханство потрапило в залежність від Туреччини - Османської імперії - чи не наймогутнішої тогочасної держави. Сталося це 1478 року. (Запис дати у зошит).
У розлогих степах водилося доволі звірини, річки були багаті на рибу, чорноземна цілина давала небачені врожаї. Люди пливли Дніпром до порогів, щоб там, розійшовшись по численних притоках Дніпра, озерах, островах, займатися промислом: бити звіра, ловити птахів, в’ялити і солити рибу, збирати мед диких бджіл. Навесні й улітку вони жили тут у наметах, землянках або хатинах з лози, на зиму ж верталися до своїх осель, зокрема щоб продати здобуте.
Слово “козак” означає “воїн”, “вільний найманець”, “охоронець”. У козаки йшли представники різних народів. У 1492-му році серед козаків уперше згадуються кияни й черкасці, У гирлі Дніпра вони напали на татарський корабель. Це вважається першою згадкою про українських козаків. Уже в середині 16 століття слово “козаки” вживали переважно відносно населення. Подніпров¢я (Київщини, Черкащини), життя якого було пов’язане з Диким . Збираючись у ватаги, вони займались у степу промислами – рибальством, мисливством, а також охороною, а інколи – й розбоєм. В кінці 15 століття кримські татари почали чинити спустошливі набіги на українські землі. Їхнє військо рухалося з надзвичайною , як на той час, швидкістю: за день долало до У зв¢язку з набігами татар проти них організовували походи. До цієї справи залучали козаків, які гарно знали місцевість, способи ведення війни з татарами, були вправними воїнами і звикли ризикувати життям. Козацькі загони не лише нападали на татарське військо біля переправ, коли воно поверталося з українських земель із награбованим, а й чинили напади на Крим, брали штурмом фортеці, звільняли з полону бранців. Таким чином, головною метою козакування поступово ставали не промисли, а боротьба за спокій краю. 2) Словникова робота. Поясніть як вирозумієте слова: Дике Поле, промисли, козак. (корегую пояснення учнів після чого ці слова учні записують у зошити) 3) Робота з книгою. Г.М.Плешканівська “Оповідання з історії країни” 8 клас, с.3-5.( самостійне читання) 4) Робота з контурною картою. - Читаючи підручник позначіть на контурній карті кордони Дикого Поля. ( Контурні карти спеціально підготовлені. На них позначені області сучасної України. Це значно полегшує роботу розумово відсталих дітей. В ході самостійної роботи вчитель контролює роботу учнів та надає індивідуальну допомогу в разі необхідності) 2.3. Закріплення нової теми. 1) Фронтальна бесіда по прочитаному.
2) Заповніть таблицю. (допомагаю заповнити таблицю на основі навідних запитань).
ІІІ. Заключна частина.
Г.М.Плешканівська “Оповідання з історії країни” 8 клас, с.3-5.
| |||||||||
Переглядів: 1008 | Завантажень: 18 | |
Всього коментарів: 0 | |